Tuesday, July 17, 2012

Kisah Harry S & Cici Part 1

Nak kenal tak ngan Harry Senior..? Harry Senior sebenarnya hamster mak saya kat kampung... Harry S ni dia nakal la jugak, jarang tido...keje dia suka berlari dalam sangkar akuarium...siang malam sangkar dia mesti meriah..hehe...Harry S ni ada kawan lagi sorang..nama dia Cici...Cici lagi suka main lari2..tapi lari2 Cici ni lain, dia suka lari memusing dalam bulatan...Cici kalau da berlari memang dashyat...sebab bila dia lari dia tak boleh benti...saya pun tak pernah tengok hamster macam Cici..hehe..anyway Cici ngan Harry S tetap permata mak saya...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pernah sekali, malam tu saya lepas main2 dengan Harry S ni..saya ingat dia tak dapat la nak panjat sangkar akuarium dia...so saya saja la tak tutup balik atas sangkar tu...besoknya, kecoh Harry S hilang....cari punya cari tak jumpa...puas panggil tapi tak jugak Harry S keluar...saya da rasa sedih dan bersalah sebab Harry da hilang...saya takut Harry S kena makan ngan kucing ke..jatuh kat bawah umah ke...sebab dari pagi sampai tengah ari cari tak jumpa...
Bila tak jumpa, kitorang stop jap pencarian....da tengah ari tu, tiba2 anak sedara saya menjerit....tu Harry...Harry....Sangat terkejut dengar nama Harry S, saya bangun mencari tempat di mana anak sedara saya cakap jumpa Harry S...hati da berbunga-bunga dengar Harry S masih ada dalam rumah...yela, mana taknye...dari pagi mencari tak jumpa, memang risau gler...
Akhirnya Harry S kembali ke rumahnya...masa jumpa tu, habis badan Harry S penuh dengan debu dan sawang...mana tak bersawang, da dia merayap ke serata tempat kat dapur tu...bawah almari, belakang tong gas la..bawah rak pinggan la....hehe..agaknya itulah pengalaman paling best Harry S kat umah tu, sebab da berjaya mengelilingi rumah dalam 1 malam sahaja...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Cerita tentang Cici pula lagi dashyat...sebab dia suka main terjun meja...hehe...Tau tak sebabnya ape? Ok, jom sambung pula cerita tentang Cici yang nakal ni...Macam saya cakap tadi, Cici ni dia suka berlari juga..tapi dia berlari pelik sikit..sebab dia tak akan lari jauh. Cici kalau letak je kat mana2, dia akan tetap berlari dalam bulatan. Kitorang pun tak tau sebab apa Cici macam tu..memang sejak dari azali..hehe.. 
Satu hari tu saya bawa Cici keluar dari rumah dia. Saya letak dia atas meja kat ruang tamu. Sambil2 tu saya tengok tv. Letak je kat atas meja, Cici da start engine dia..lari memusing..hehe..Mula lari tu maintain je kat atas meja..sekali da dalam 15 minit, agak Cici da pening kot. Tengah sibuk tengok tv tiba2 bunyi tupp!! kat atas lantai..rupanya Cici terbabas lari sampai jatuh ke lantai...hehe...dashyat Cici ni...kesian kat dia, takot dia sakit je jatuh terhempas...
Saya kutip dia balik, gosok2 badan dia..pastu letak balik kat meja..bukan reti sakit. Dia start balik engine dia, berlari lagi..takut dia jatuh bawah lagi, saya letak kusyen kat tepi2 meja. Sekurang2nya kalau jatuh terhempas tak la dia sakit sangat kan.... Memang tak serik Cici ni, sejam saya letak dia atas meja, memang berkali-kali dia jatuh...tapi dia still juga nak lari...Cici...Cici....nak buat macam mana, da itu minat dia...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sebenarnya banyak lagi kisah Harry S ngan Cici ni...nak tau kisah dan cerita mereka selanjutnya..Kita jumpa Harry S & Cici dalam Part 2 nanti....Nantikan ye....Enjoy ur reading and keep smiling :))

2 comments:

  1. mne gmbr cici mama?? haha aktifnye dye,,, pntang lepas.. hehe pastu pening sendiri,, haha,,lawak je

    ReplyDelete
  2. hehe...mmg lawak..sejuk je ati bila tgok diorang zana..tunggu post terbaru nak tgk gambar diorg..bela la seko bawak p utm..sekurang2nya kalu time sedih ada penawar ati..:)

    ReplyDelete